Nøye planlegging og gode rutiner gjør at vi ligger godt i rute med nok et omfattende veiprosjekt for Statens Vegvesen.
– Dette blir et fantastisk anlegg når det står ferdig. Jobben vi legger ned her vil gjøre hverdagen til de som skal til og fra Ålgård-Bogafjell til noe helt annet enn den er i dag, forteller prosjektleder, Per Ove Særheim.
Rundt ham pågår arbeidet med ny firefeltsvei på E39 Hove-Osli for fullt. I mars 2023 vant Vassbakk & Stol, sammen med Skanska, anbudet fra Statens Vegvesen. I mai 2023 var vi i gang med prosjektet i Sandnes kommune.
– Dette er en forlengelse av E39 Sandve-Hove som vi har bygget tidligere. Totalt skal vi nå bygge 2,8 kilometer med ny firefeltsvei. Vi skal bygge to nye broer, to nye kulverter og rehabilitere en eksisterende bro. Vi har sprengt bort 20 000 kubikk med fjell, og flyttet 24 000 kubikk med masse. Det er et omfattende prosjekt, forteller Særheim.
I gang med grøftearbeidet
Halvannet år inn i prosjektet er det meste av sprengningsarbeidet og massetransporten unnagjort. Nå er vi inne i en fase hvor det i hovedsak er grøftearbeid som pågår. Og med mye eksisterende infrastruktur som skal ivaretas, samtidig som nye rør skal legges i bakken, er det mye å ta hensyn til.
– Vi visste at det var mye eksisterende infrastruktur, og det har vært en utfordring i det daglige å legge nytt anlegg samtidig som vi ivaretar dagens anlegg slik at beboerne i området skal kunne benytte vann og avløp som vanlig, forklarer han.
Men en dyktig gjeng ansatte, god planlegging og skikkelig verktøy har muliggjort for gode løsninger som har sikret god fremgang i prosjektet, samtidig som beboernes interesser blir ivaretatt.
– Per nå er vi 45 mann på prosjektet. Vi har ti gravemaskiner i arbeid, samt et varierende antall lastebiler, traktorer, hjullastere og valser, sier prosjektlederen til maskinduren som runger i bakgrunnen.
Vellykket og sikker trafikkhåndtering
Strekningen mellom Hove og Osli er en godt trafikkert vei og har en årsdøgntrafikk målt til 24 000. I tillegg går det flere turløyper i direkte nærhet til området. I tråd med våre fokusområder er det viet mye tid og ressurser på å sikre en god og trygg trafikkhåndtering.
– Det sier seg selv at trafikken blir en stor utfordring med en sånn årsdøgntrafikk på et så stort prosjekt. Vi er hele veien avhengig av å ha mange gode faseplaner for hvordan vi kan avlede trafikken, og skape minst mulig kluss både for myke og motoriserte trafikanter, forteller prosjektlederen.
Vassbakk & Stols store fokus og gode løsninger på trafikkhåndtering i byggeperioden, var noe av det Statens Vegvesen vektla da entreprenøren vant anbudet.
– Vi er opptatt av å lage gode, midlertidige tur, gang- og sykkelstier så tidlig som mulig og legge til rette for at det blir lange perioder med samme rute. Det skaper en trygghet for de som skal bevege seg til og fra jobb i området, og ikke minst for barna som har dette som skolevei, sier Særheim.
Han forteller at både løsningene de har kommet frem til, og kommunikasjonen ut til beboerne har vært vellykket.
– Det har vært en liten utfordring å legge til rette slik at man tar vare på alle, men vi føler at vi, sammen med Vegvesenet, har lykkes. Det har vært veldig lite klager fra bilister, samt gode tilbakemeldinger fra beboere i området.
Også sikkerheten for våre ansatte er av aller høyeste prioritet. Det skal være trygt å arbeide på våre prosjekter.
– Det skal alltid være en barriere mellom våre arbeidere og trafikkerte områder. Det er mye tung sikring som er benyttet her, og den blir flyttet etter hvert som vi bytter arbeidsområde. I tillegg har vi så langt i prosjektet gjennomført 45 sikker jobbanalyse (SJA) og 15 graveplaner.
En kompetent gjeng
Rundt 45 ansatte er engasjert på prosjektet. Hvorav 25 tilhører Vassbakk & Stol, og resterende er samarbeidspartnere og innleide underentreprenører.
– Det er en dyktig gjeng som står på for prosjektet, konstaterer Særheim og forteller at de prøver å få til litt sosiale happeninger på brakkeriggen for å skape et godt og sosialt arbeidsmiljø.
Særheim trekker frem samarbeidspartnere som Velde, Seabrokers, Sirdal Veibetong, Nettpartner og Borsheim.
– Vi har mange store og kjente aktører med oss. Det er gode samarbeidspartnere som vi har hatt med oss lenge, noe som skaper en god flyt og trygghet for byggherre, forklarer prosjektlederen.
Veiprosjektet i Sandnes er det første prosjektet Særheim leder for Vassbakk & Stol. Han kunne ikke fått et kjekkere førsteprosjekt.
– Det er et spennende og utfordrende prosjekt, samtidig som vi har en hyggelig byggherre. Det er dyktige kollegaer som er med og utfører prosjektet, og rett og slett et fantastisk prosjekt å være prosjektleder for, skryter Særheim.
BREAM-sertifiseres
Det er satt mål om å oppnå nivået «Very good» i BREAM-sertifisering for Hove-Osli. En slik sertifisering er et kvalitetsstempel på arbeidet som blir utført og viser at prosjektet har kvaliteter ut over byggeforskriftenes minstekrav, og har tatt hensyn til verdier som samfunnet er opptatt av.
Ni kategorier vektlegges i en BREAM-sertifisering; ledelse, helse- og innemiljø, energi, transport, vann, materialer, avfall, arealbruk og økologi og forurensning. Det stilles strenge krav til dokumentering for å oppnå sertifisering.
– BREAM «Very good» er en målsetting som vi skal nå, og vi er godt i rute, sier Særheim.
Godt i rute er vi også i forhold til fremdriftsplanen for selve prosjektet. Det er ingenting som tyder på at vi ikke er ferdig til sluttdato som er satt til 8. mai 2026.
Dette inngår i E39 Hove-Osli:
- 2,8 kilometer med ny firefeltsvei
- 2 kilometer tursti, gang- og sykkelsti og lokalvei
- 3 broer
- 2 kulverter
- Rehabilitering av 1 bro
- Sprenging av 20 000 kubikkmeter med fjell
- Flytting av 240 000 kubikkmeter med masse
- 8 kilometer med vann- og avløpsrør
- 5 kilometer med trekkrør
- 2300 meter med betongpeler
- 10 000 kvadratmeter med støyskjerming
- 7000 meter med vei- og brorekkverk
- 40 000 kubikkmeter forsterkningslag
- 170 000 kvadratmeter asfalt
- 250 meter med nytt bekkeløp, Bråsteinskanalen
- Senke eksisterende IVAR hovedvannledning
- 2 nye busstopp
- Bore rørspunt og nålspunt
- Montere el-anlegg og gatelys
- Anlegge grøntareal og natursteinmurer